معرفی ۱۰ تا از بهترین بازی ‌های آموزشی و هدفمند پیش دبستانی

معرفی ۱۰ تا از بهترین بازی ‌های آموزشی و هدفمند پیش دبستانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه ۱ دقیقه

پیش دبستانی، از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر کودک محسوب می‌شود. در این سنین، کودک علاوه‌بر پدر و مادر خود، نحوه تعامل با سایر کودکان و مربیان را می‌آموزد و اولین تجربه‌های کودک در یک محیط قانون‌مند و ساختاریافته شکل می‌گیرد. ازآن‌جایی که رشد شخصیت کودک به آموختن مهارت‌های اجتماعی همچون مهارت برقراری ارتباط با دیگران، […]

دسته بندی : مقالات
تاریخ انتشار : 31 / 02 / 1403

توضیحات

پیش دبستانی، از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر کودک محسوب می‌شود. در این سنین، کودک علاوه‌بر پدر و مادر خود، نحوه تعامل با سایر کودکان و مربیان را می‌آموزد و اولین تجربه‌های کودک در یک محیط قانون‌مند و ساختاریافته شکل می‌گیرد. ازآن‌جایی که رشد شخصیت کودک به آموختن مهارت‌های اجتماعی همچون مهارت برقراری ارتباط با دیگران، به‌اشتراک‌گذاری وسایل، آموختن تجربه‌های جدید بستگی دارد، بازی های آموزشی پیش دبستانی می‌توانند تاثیر چشمگیری بر رشد شخصیت اجتماعی و مهارت‌های کودک داشته باشند.

در این مطلب تمام سعی خود را می کنیم تا به معرفی ۱۰ تا از بهترین بازی‌های آموزشی و هدفمند پیش دبستانی بپردازییم.

بازی حدس زدن اشیا

بازی های آموزشی برای کودکان پیش دبستانی، موجب رشد و پرورش خلاقیت و قوه تفکر کودکان می‌شوند. یکی از این بازی‌ها، بازی حدس زدن اشیای قرار داده شده درون یک کیسه است. برای انجام این بازی جذاب، می‌توانید ابتدا یک کیسه پارچه‌ای بزرگ انتخاب کنید و درون آن چند وسیله مختلف بریزید. برای مثال، این امکان وجود دارد که از توپ، عروسک، کلید، شانه، خط‌کش و سایر اشیا استفاده کنید. سپس از بچه‌ها بخواهید بدون این‌که درون کیسه را نگاه کنند، با دست به لمس اشیا داخل کیسه بپردازند.

سپس از آن‌ها بخواهید وسایلی که با لمس‌کردن شناسایی کرده‌اند را نام ببرند. در این بازی، کسی برنده خواهد بود که تعداد بیشتری از وسایل داخل کیسه را شناسایی کرده باشد. در این بازی، کودکان می‌توانند حس لامسه خود را تقویت کنند. این بازی، جزو بازی های هدفمند پیش دبستانی است که در تقویت حس لامسه و افزایش تمرکز کودکان موثر است.

بازی قایم باشک

قایم باشک، یکی دیگر از بازی های آموزشی پیش دبستانی نسبتا قدیمی و جالب است که به کودک نشان می‌دهد که ندیدن چیزی به معنی نبودن آن نیست. انجام این بازی در دوران خردسالی، موجب کاهش استرس جدایی کودک از مادر خواهد شد. چرا که کودک می‌فهمد با این‌که مادرش را نمی‌بیند؛ او وجود دارد.

این بازی جالب و دوست‌داشتنی، به‌عنوان یکی از بهترین بازی های آموزشی برای کودکان پیش دبستانی شناخته می‌شود. برای انجام این بازی، کافی است یکی از بچه‌ها چشم بگذارد و بقیه در جاهای مختلف پنهان شوند. سپس، از کودکی که چشم گذاشته است، بخواهید که کودکان را یکی‌یکی پیدا کند.

بازی پیدا کردن اشیا

بازی پیدا کردن اشیا، یکی دیگر از بازی های آموزشی پیش دبستانی است که به افزایش قدرت توجه و تمرکز کودکان کمک می‌کند. امکان انجام این بازی، هم در فضاهای بسته از جمله کلاس، منزل و … و هم در فضاها و محیط آزاد، مانند پارک یا حیاط مدرسه وجود دارد.

متخصصان، این بازی را به‌عنوان یکی از بازی ‌های هدفمند پیش دبستانی می‌شناسند که دقت کودک را افزایش می‌دهد. برای انجام این بازی، می‌توانید با انتخاب یک وسیله مانند توپ، آن را در جایی از محیط پنهان کنید. سپس از کودکان بخواهید که توپ را بیابند.

امکان انجام این بازی، به شیوه دیگری نیز وجود دارد. برای این کار، می‌توانید چند شی مختلف را برگزینید و در جاهای مختلف پنهان سازید. سپس، کودکان را به دو گروه تقسیم کنید و از آن‌ها بخواهید که اشیای پنهان‌شده را بیابند. هر گروه که بیشترین تعداد اشیا را پیدا کرده بود، برنده بازی اعلام می‌شود. این بازی، یکی از بهترین و جذاب‌ترین بازی ‌های آموزشی برای کودکان پیش دبستانی است که علاوه‌بر تقویت روحیه همکاری و ایجاد هیجان، می‌تواند موجب تحریک قوای فکری کودک و مغز او شود.

بازی های آموزشی پیش دبستانی3

بازی برش زدن و چسباندن

یکی از بهترین بازی ‌های آموزشی پیش دبستانی، بازی ببر و بچسبان است. این فعالیت، به تقویت هماهنگی دست و چشم کودک کمک می‌کند و خلاقیت کودک را افزایش می‌دهد. کودکان، با انجام این بازی، می‌توانند کارهای دستی و هنری بسیارزیبایی را بسازند و از مشاهده نتیجه کار خود لذت ببرند.

به‌علاوه، این بازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازی‌ های هدفمند پیش دبستانی مطرح شده است که قوه تخیل و نیمکره راست و چپ کودک را درگیر می‌کند. برای انجام این بازی، کودک را تشویق کنید تا اشکال و الگوهای از پیش کشیده‌شده بر روی کاغذ را با قیچی برش دهد. سپس از او بخواهید که طرح‌های بریده‌شده را روی یک کاغذ بزرگ‌تر بچسباند.

کودک، می‌تواند با این کار آثار هنری جذاب و خلاقانه‌ای را خلق کند. همچنین، می‌توانید استیکرهایی را که برای کودک جذابیت دارند از مغازه‌های لوازم‌التحریری تهیه کنید و از کودک بخواهید که با چسباندن آن‌ها روی کاغذ، اشکال و فرم‌های جدیدی خلق کند.

بازی ساختن داستان

برای انجام این بازی که به‌عنوان یکی از برترین و جذاب‌ترین بازی ‌های آموزشی پیش دبستانی شناخته می‌شود، باید با جمع‌کردن کودکان دور هم، چند جمله به‌عنوان بخش مقدماتی یک داستان را برای آن‌ها تعریف کنید. سپس، از کودکان بخواهید که به‌ترتیب جمله جدیدی به داستان شما اضافه کنند؛ به‌گونه‌ای که کلیت داستان به‌خوبی حفظ و تکمیل شود.

از جمله مزایای ویژه این بازی، درگیرکردن و پرورش قوه تحلیل و خلاقیت کودک است. به‌علاوه، کودک یاد می‌گیرد تا جمله‌ای بگوید که ادامه‌دهنده داستان و مرتبط با آن باشد. با انجام این بازی هدفمند و جالب، کودک جمله‌بندی را یاد می‌گیرد و مهارت گفتگوی گروهی او رشد می‌کند. علاوه‌براین، کودکان می‌توانند با کسب این مهارت مهم اعتمادبه‌نفس کافی برای صحبت‌کردن در جمع به‌دست آورند.

بازی های آموزشی پیش دبستانی4

بازی پرتاب توپ به هدف

این بازی، از بازی ‌های آموزشی برای کودکان پیش دبستانی است که کودکان به آن علاقه زیادی دارند و موجب بهبود مهارت هماهنگی دست و چشم و همین‌طور تقویت مهارت حرکت دست‌ها خواهد شد. برای انجام این بازی، باید در ابتدا یک هدف که می‌تواند سبد بزرگی باشد را انتخاب کنید. سپس از کودک بخواهید که توپ یا وسیله کوچک دیگری را به داخل سبد پرتاب کند. هر بار که کودک موفق به انداختن تپ در سبد می‌شود، به تشویق او بپردازید. به‌تدریج و با افزایش توانایی‌های کودک، می‌توانید فاصله کودک از هدف را افزایش دهید.

بازی حفظ تعادل

این بازی نیز یکی از بازی ‌های آموزشی پیش دبستانی مناسب برای تقویت مهارت هماهنگی و تعادل است. شما می‌توانید یک طناب یا تخته چوبی را روی زمین قرار دهید و از کودکتان بخواهید که از روی آن عبور کند. کودک باید مراقب باشد که پای خود را از خط بیرون نگذارد. پس از رسیدن به انتهای خط، باید مجددا از همان مسیر به نقطه اول بازگردد.

بازی های آموزشی پیش دبستانی5

بازی لی‌لی

لی‌لی، یکی از بازی‌های خاطره‌انگیز سنتی است که همه ما حتما یک‌بار آن را انجام داده‌ایم. انجام این بازی جالب، کار بسیار آسانی است و نیاز به ‌وسیله خاصی ندارد. شمامی‌توانید با گچ خانه‌های معروف لی‌لی به‌همراه شماره‌ها را روی زمین بکشید و از کودک بخواهید که در ابتدای جدول بایستد و سنگی را به داخل یکی از شماره‌ها پرتاب کند.

پس‌ازآن، باید با یک پا به ترتیب خانه‌های جدول را رد کند و در زمان رسیدن به خانه‌ای که سنگ در آن قرار دارد، با برداشتن سنگ همان مسیر را برگردد. این بازی مهیج و قدیمی، یکی از بهترین بازی‌ های آموزشی پیش دبستانی است که حفظ تعادل و هماهنگی اعضای بدن را به‌همراه دارد.

بازی های آموزشی پیش دبستانی6

بازی بیست سوالی

این بازی، از بازی‌های معروفی است که هیجان زیادی دارد. انجام این بازی، باعث تقویت قدرت تفکر و روحیه همکاری بین اعضای گروه خواهد شد. در این بازی، یک نفر گزینه‌ای را در نظر می‌گیرد و اعضای دیگر گروه باید با پرسیدن حداکثر 20 سوال به جواب برسند. انجام آن، موجب تقویت مهارت ارتباطی کودکان سنین پیش‌دبستانی خواهد شد.

نقاشی گروهی

یکی از بازی ‌های هدفمند پیش دبستانی سرگرم‌کننده و جذاب برای کودکان، نقاشی گروهی است. شما می‌توانید برای انجام این فعالیت، وسایل مختلفی همچون آبرنگ، گواش، مداد رنگی و … را در اختیار کودکان قرار دهید و از آن‌ها بخواهید روی مقواها یا کاغذهای بزرگی که روی میز یا زمین پهن کرده‌اید، به‌صورت گروهی نقاشی کنند. رنگ‌آمیزی این نقاشی نیز، به ذوق و سلیقه کودکان بستگی دارد.

بازی های آموزشی پیش دبستانی7

جمع‌بندی

بر اساس نظر متخصصان، بازی‌ های آموزشی پیش دبستانی می‌توانند به ابزارهایی قدرتمند برای رشد مهارت‌های فردی و گروهی کودکان تبدیل شوند. کودکان، با انجام این بازی های مهیج و سرگرم‌کننده، مهارت‌های ضروری و مفاهیم مهم را فرا خواهند گرفت. بهتر است مربی یا والدین، در طراحی و انتخاب بازی‌های مخصوص کودکان به مسئله علایق و نیازهای کودک توجه کنند و بازی‌هایی را برای آن‌ها در نظر بگیرند که منجربه رشد و پرورش خلاقیت، قدرت تفکر و اعتمادبه‌نفس کودک شوند.

سوالات متداول

  1. بازی کردن چه اهمیتی برای کودکان دارد؟

بازی برای کودکان پیش‌دبستانی، به منزله یکی از بخش‌های مهم زندگی او محسوب می‌شود و عاملی برای رشد و پرورش خلاقیت، مهارت و رشد ذهنی او خواهد بود.

  1. چه بازی‌هایی برای تقویت مهارت‌های شناختی کودکان پیش دبستانی توصیه شده است؟

انجام بازی‌هایی مانند حل پازل، بازی های فکری، آموزش رنگ‌ها، اعداد و حروف، آشپزی با کودک و … به تقویت مهارت‌های شناختی کودکان کمک می‌کنند.

  1. برای تقویت مهارت‌های حرکتی کودکان پیش دبستانی چه بازی‌هایی توصیه شده است؟

بازی‌هایی همچون جهیدن و پریدن، لی‌لی، قایم باشک، گرگم به هوا، پریدن روی بشقاب‌های کاغذی چیده‌شده روی زمین، ورزش‌های هوازی، طناب بازی و … به تقویت مهارت‌های حرکتی کودکان پیش‌دبستانی کمک می‌کنند.

مقالات مرتبط

نشانه‌های عدم تمرکز در کودکان چیست؟| دلایل و راه‌های درمان

کودکان در سنین رشد، به‌طور طبیعی در تمرکز بر یک کار برای مدت طولانی مشکل دارند. با این حال، اگر عدم تمرکز شدید یا مداوم باشد، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر محسوب شود. در این مقاله، به بررسی نشانه‌ های عدم تمرکز در کودکان ، علل احتمالی و راه‌های درمان می‌پردازیم. عدم تمرکز در […]
30 / 03 / 1403

معرفی انواع کلاس های تابستانی برای کودکان+مزایای آنها

شرکت در انواع کلاس های تابستانی برای کودکان، فرصتی بی‌نظیر به‌شمار می‌آید. این کلاس‌ها، امکان ارتباط با سایر کودکان و یادگیری مهارت‌های جدید را برای آن‌ها فراهم می‌کند. کلاس‌های تابستانی، از نظر محتوا و فعالیت‌های ارائه شده متنوع هستند و می‌توانند شامل کلاس‌های هنری، ورزشی، آموزشی و … باشند. هر کدام از این موارد، به‌نوبه […]
06 / 03 / 1403

مشکل کند نویسی دانش آموزان

مشکل کند نویسی دانش ‌آموزان، از چالش‌های مهمی است که می‌تواند توسعه تحصیلی و پیشرفت آن‌ها را مختل کند. این مشکل، معمولا به‌دلیل عوامل متعددی از جمله ضعف در مهارت‌های نگارشی، ناتوانی در ترتیب و ارتباط افکار، نقص در استفاده از ادوات نوشتاری یا انگیزه کم برای نوشتن رخ می‌دهد. این مسئله، می‌تواند تاثیرات منفی […]
25 / 02 / 1403